beste oefeningen voor je rug

Een mooi lichaam is niet compleet zonder een gespierde rug. Toch lukt het veel mensen om die rug niet gespierd te krijgen. Elke week zie ik jongens weer zwoegen en verkeerd hun rug trainen met blessures als gevolg.  Je rug bestaat in tegenstelling tot je borst uit meerdere spieren. Hierdoor is het dus belangrijk om veel diversiteit in je schema te stoppen met de bedoeling om sneller progressie te maken, bijvoorbeeld door veel verschillende oefeningen te doen, maar welke oefeningen zijn het beste:

  1. Deadlift

Dit is de belangrijkste oefening om spiermassa te kweken, het is de beste oefening om je rug te trainen. Met deadliften worden namelijk alle spieren in je rug namelijk gebruikt. Bang dat je rugklachten krijgt met deze oefening. Gebruik dan een hexagonale stang  in plaats van een rechte stang. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een hexagonale stang minder risico met zich mee brengt.

  • wide grip lat pull down

met deze oefening pak je de brede rugspier, omdat je de stang ook breed pakt, maar wat is de beste manier om uit te voeren na je borst of achter je nek? Na je borst toe is de beste manier, het is minder blessure gevoelig, en het zorgt ervoor dat je je bovenste rugspieren helemaal isoleert

  • One arm dumbbell rows

Deze dumbbell oefening is de beste manier om ervoor te zorgen dat je rug helemaal geïsoleerd wordt. Je hoeft deze oefening ook niet zo zwaar te doen als deadliften aangezien het bereik van de beweging groter is. Je kunt deze oefening op verschillende manieren doen, maar ik heb de beste ervaringen met een bankje.

  • Pull ups

Pull ups is de beste oefening om een brede v-rug te krijgen. Voor beginnende sporters is het moeilijk om die oefening uit te voeren, omdat je in staat moet zijn om je lichaamsgewicht te kunnen tillen. Dit is natuurlijk moeilijk aangezien je die kracht nog niet hebt.  Het is hierdoor ook een verplichte oefening bij het leger zodat hun kunnen zien hoe sterk je bent tegenover je lichaamsgewicht. Als je te klein bent voor pull ups pak simpelweg een doos of een trappetje zodat je bij de stang kan. Is de oefening te zwaar pak een elastiek dit maakt het gemakkelijker of pak hem small grip dit is ook makkelijker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *